1.
|
Uzyskał
pisemną zgodę od rodziców na wstąpienie do ZHR i przekazał ją drużynowemu.
|
2.
|
Zna numer,
kolor chusty, nazwę, rok założenia i patrona drużyny.
|
3.
|
Umie
przywitać się i zameldować po harcersku.
|
4.
|
Systematycznie
i punktualnie uczestniczy w zbiórkach drużyny i zastępu.
|
5.
|
Był na co
najmniej 1 biwaku drużyny.
|
6.
|
Skompletował
pełen mundur:
- buty
- spodnie
(zielone bojówki)
- pas
skórzany ZHR
- bluza z naszywkami
ZHR, herbem i napisem Kraków
- furażerka
z lilijką
|
II. Młodzik
1.
|
Zna Prawo i
Przyrzeczenie Harcerskie.
|
2.
|
Wie kim był bł. ks. phm. S. W.
Frelichowski.
|
3.
|
Zaśpiewa Hymn Polski oraz wie kto jest prezydentem RP.
|
4.
|
Wymieni najważniejsze
postacie i daty (po 10) z dziejów Polski. Zna daty okupacji niemieckiej i
sowieckiej Polski w XX w.
|
5.
|
Zna nazwy
państw UE oraz wymieni nazwy dziesięciu stolic.
|
6.
|
Opowie o powstaniu skautingu i harcerstwa,
wie, kim był gen. R. Baden-Powell i A. Małkowski, zna główne okresy
z historii harcerstwa.
|
7.
|
Wyjaśni symbolikę Krzyża i Lilijki
harcerskiej. Zna oznaczenia stopni harcerskich i instruktorskich oraz funkcji
w drużynie.
|
8.
|
Rozpoznał 10 roślin pospolitych, 5
drzew, 10 zwierząt i 5 owadów.
|
9.
|
Potrafi bezpiecznie
ustawić ognisko jednym sposobem, tak, by zapaliło się od jednej zapałki.
|
10.
|
Wyznaczył
kierunki świata wg busoli i słońca. Zorientował mapę i posługuje się nią, zna
znaki patrolowe.
|
11.
|
Posługuje
się 3 szyframi.
|
12.
|
Potrafi zawiązać 4 węzły.
|
13.
|
Zna skład
apteczki i zastosowanie każdego elementu, potrafi opatrzyć proste
skaleczenie, obtarcie, zaradzić w przypadku odmrożenia, oparzenia,
zaprószenia oka. Potrafi wezwać pomoc do osoby rannej/chorej.
|
14.
|
Zaliczył
bieg harcerski.
|
+ zdobycie 3 sprawności * oraz 5 zadań indywidualnych
III. Wywiadowca
1.
|
Zna życiorys i opowie o bł. ks. phm. S. W. Frelichowskim.
|
2.
|
Wie czym jest Zgromadzenie Narodowe i rozumie
jego rolę, wie kto jest marszałkiem Sejmu i Senatu oraz Premierem Rządu RP.
|
3.
|
Potrafi
scharakteryzować dzieje okupacji sowieckiej (1945-1989), wie jak wyglądało
odzyskanie niepodległości i powstanie III RP.
|
4.
|
Zna schemat
organizacyjny ZHR i nazwiska Przewodniczącego, Naczelnika, Komendanta
Chorągwi i hufcowego, potrafi uzasadnić odrębność OH-ek i OH-y i rozumie
budowę ZHR.
|
5.
|
Zna genezę
powstania skautingu i harcerstwa, wie kim są wymienione osoby: R.
Baden-Powell, O. Małkowska, A. Małkowski, Ks. Lutosławski, ks.
Mauersberger, St. Sedlaczek, A. Kamiński, F. Marciniak, St. Broniewski, T.
Strzembosz.
|
6.
|
Opowie o
działaniu Szarych Szeregów w czasie II wojny światowej, o dziejach harcerstwa
pod okupacją sowiecką.
|
7.
|
Opowie
kiedy i dlaczego powstał ZHR.
|
8.
|
Rozpoznaje rodzaje drzew w Polsce, krzewów,
zbóż, zwierząt, ptaków i owadów oraz owoce leśne. Odróżnia grzyby jadalne od
trujących. Rozpoznaje znaki zapowiadające zmianę pogody.
|
9.
|
Zmierzył wysokość drzewa i szerokość rzeki.
Potrafi narysować mapę drogi za pomocą „jodełki”. Z pamięci wykonał szkic
przebytej drogi.
|
10.
|
Potrafi
ułożyć ognisko min. dwoma sposobami, ułożył je w trudnych warunkach
pogodowych i rozpalił trzema zapałkami.
|
11.
|
Samodzielnie
śpiewa 15 piosenek harcerskich.
|
12.
|
Przeczytał
książkę harcerską.
|
13.
|
Przygotował
posiłek na kuchni i polowej.
|
14.
|
Ukończył
bieg na stopień
|
+ zdobycie 3 sprawności ** oraz 5 zadań indywidualnych
IV. Ćwik
1.
|
Określi główne
okresy w historii Polski oraz określi podział administracyjny Kraju i zna
jego organa władzy.
|
2.
|
Zna biografię
bł. Wincentego Frelichowskiego.
|
3.
|
Rozumie, czym
jest okres dojrzewania i potrafi o nim opowiedzieć
|
4.
|
Zna historię
Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego, potrafi opowiedzieć o zmianach w nim
zachodzących.
|
5.
|
Wie czym się
różnią organizacje harcerskie działające w kraju, rozszyfruje i scharakteryzuje
WOSM, WAGGS, FSE.
|
6.
|
Przeczyta
książkę dotyczącą historii harcerstwa.
|
7.
|
Potrafi opisać
kształt ideowy i organizacyjny ZHR, cele istnienia Związku, uzasadnić
odrębność od innych organizacji harcerskich w Polsce.
|
8.
|
Wyjaśni co
oznaczały w dziejach harcerstwa nazwy, i
kiedy występowały: Wolne Harcerstwo, Czerwone Harcerstwo, Szare
Szeregi (Grupy Szturmowe, Szkoły Bojowe, Zawiszacy), Hufce Polskie,
Organizacja Harcerska ZMP, Harcerska Służba Polsce Socjalistycznej, Krąg
Instruktorów Harcerskich im. Andrzeja Małkowskiego, Niezależny Ruch
Harcerski, Polska Organizacja Harcerska, Ruch Harcerski Rzeczpospolitej,
Związek Harcerstwa Polskiego r.z. 1918.
|
9.
|
Zna regulamin
musztry OH-y ZHR. Poprowadził apel drużyny.
|
10.
|
Rozpoznaje
większość występujących powszechnie w Polsce rodzajów drzew, krzewów,
grzybów, ziół, zbóż, zwierząt, ptaków i owadów.
|
11.
|
Bezbłędnie
posługuje się alfabetem Morse’a i zna alfabet semaforowy.
|
12.
|
Narysuje szkic terenowy
losowego obszaru.
|
13.
|
Potrafi
udzielić pierwszej pomocy w każdej sytuacji, wezwie pomoc, poradzi sobie z
osobą chorą na cukrzycę, epilepsję, itp., wie co zrobić w razie poparzenia,
odmrożenia, porażenia słonecznego i elektrycznego, udławienia, utonięcia,
duszenia się, ukąszenia przez żmiję, zatamuje krwotok żylny i tętniczy, zgasi
płonące ubranie; potrafi dopomóc w przypadku omdlenia; zastosuje sztuczne
oddychanie.
|
14.
|
Ukończył harce
ćwików
|
+ zdobycie 3 sprawności *** oraz 4-8 zadań indywidualnych