Karolinowo 2013

Karolinowo 2013

Stopnie

I. Próba na harcerza



1.
Uzyskał pisemną zgodę od rodziców na wstąpienie do ZHR i przekazał ją drużynowemu.

2.
Zna numer, kolor chusty, nazwę, rok założenia i patrona drużyny.

3.
Umie przywitać się i zameldować po harcersku.

4.
Systematycznie i punktualnie uczestniczy w zbiórkach drużyny i zastępu.

5.
Był na co najmniej 1 biwaku drużyny.

6.
Skompletował pełen mundur:
- buty
- spodnie (zielone bojówki)
- pas skórzany ZHR
- bluza z naszywkami ZHR, herbem i napisem Kraków
- furażerka z lilijką



II. Młodzik



1.
Zna Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie.
2.
Wie kim był bł. ks. phm. S. W. Frelichowski.
3.
Zaśpiewa Hymn Polski oraz wie kto jest  prezydentem RP.
4.
Wymieni najważniejsze postacie i daty (po 10) z dziejów Polski. Zna daty okupacji niemieckiej i sowieckiej Polski w XX w.
5.
Zna nazwy państw UE oraz wymieni nazwy dziesięciu stolic.
6.
Opowie o powstaniu skautingu i harcerstwa, wie, kim był gen. R. Baden-Powell i A. Małkowski, zna główne okresy z historii harcerstwa.
7.
Wyjaśni symbolikę Krzyża i Lilijki harcerskiej. Zna oznaczenia stopni harcerskich i instruktorskich oraz funkcji w drużynie.
8.
Rozpoznał 10 roślin pospolitych, 5 drzew, 10 zwierząt i 5 owadów.
9.
Potrafi bezpiecznie ustawić ognisko jednym sposobem, tak, by zapaliło się od jednej zapałki.
10.
Wyznaczył kierunki świata wg busoli i słońca. Zorientował mapę i posługuje się nią, zna znaki patrolowe.
11.
Posługuje się 3 szyframi.
12.
Potrafi zawiązać  4 węzły.
13.
Zna skład apteczki i zastosowanie każdego elementu, potrafi opatrzyć proste skaleczenie, obtarcie, zaradzić w przypadku odmrożenia, oparzenia, zaprószenia oka. Potrafi wezwać pomoc do osoby rannej/chorej.
14.
Zaliczył bieg harcerski.


+ zdobycie 3 sprawności * oraz 5 zadań indywidualnych

III. Wywiadowca



1.
Zna życiorys i opowie o bł. ks. phm. S. W. Frelichowskim.
2.
Wie czym jest Zgromadzenie Narodowe i rozumie jego rolę, wie kto jest marszałkiem Sejmu i Senatu oraz Premierem Rządu RP.
3.
Potrafi scharakteryzować dzieje okupacji sowieckiej (1945-1989), wie jak wyglądało odzyskanie niepodległości i powstanie III RP.
4.
Zna schemat organizacyjny ZHR i nazwiska Przewodniczącego, Naczelnika, Komendanta Chorągwi i hufcowego, potrafi uzasadnić odrębność OH-ek i OH-y i rozumie budowę ZHR.
5.
Zna genezę powstania skautingu i harcerstwa, wie kim są wymienione osoby: R. Baden-Powell, O. Małkowska, A. Małkowski, Ks. Lutosławski, ks. Mauersberger, St. Sedlaczek, A. Kamiński, F. Marciniak, St. Broniewski, T. Strzembosz.
6.
Opowie o działaniu Szarych Szeregów w czasie II wojny światowej, o dziejach harcerstwa pod okupacją sowiecką.
7.
Opowie kiedy i dlaczego powstał ZHR.
8.
Rozpoznaje rodzaje drzew w Polsce, krzewów, zbóż, zwierząt, ptaków i owadów oraz owoce leśne. Odróżnia grzyby jadalne od trujących. Rozpoznaje znaki zapowiadające zmianę pogody.
9.
Zmierzył wysokość drzewa i szerokość rzeki. Potrafi narysować mapę drogi za pomocą „jodełki”. Z pamięci wykonał szkic przebytej drogi.
10.
Potrafi ułożyć ognisko min. dwoma sposobami, ułożył je w trudnych warunkach pogodowych i rozpalił trzema zapałkami.
11.
Samodzielnie śpiewa 15 piosenek harcerskich.
12.
Przeczytał książkę harcerską.
13.
Przygotował posiłek na kuchni i polowej.
14.
Ukończył bieg na stopień


+ zdobycie 3 sprawności ** oraz 5 zadań indywidualnych

IV. Ćwik



1.
Określi główne okresy w historii Polski oraz określi podział administracyjny Kraju i zna jego organa władzy.
2.
Zna biografię bł. Wincentego Frelichowskiego.
3.
Rozumie, czym jest okres dojrzewania i potrafi o nim opowiedzieć
4.
Zna historię Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego, potrafi opowiedzieć o zmianach w nim zachodzących.
5.
Wie czym się różnią organizacje harcerskie działające w kraju, rozszyfruje i scharakteryzuje WOSM, WAGGS, FSE.
6.
Przeczyta książkę dotyczącą historii harcerstwa.
7.
Potrafi opisać kształt ideowy i organizacyjny ZHR, cele istnienia Związku, uzasadnić odrębność od innych organizacji harcerskich w Polsce.
8.
Wyjaśni co oznaczały w dziejach harcerstwa nazwy, i  kiedy występowały: Wolne Harcerstwo, Czerwone Harcerstwo, Szare Szeregi (Grupy Szturmowe, Szkoły Bojowe, Zawiszacy), Hufce Polskie, Organizacja Harcerska ZMP, Harcerska Służba Polsce Socjalistycznej, Krąg Instruktorów Harcerskich im. Andrzeja Małkowskiego, Niezależny Ruch Harcerski, Polska Organizacja Harcerska, Ruch Harcerski Rzeczpospolitej, Związek Harcerstwa Polskiego r.z. 1918.
9.
Zna regulamin musztry OH-y ZHR. Poprowadził apel drużyny.
10.
Rozpoznaje większość występujących powszechnie w Polsce rodzajów drzew, krzewów, grzybów, ziół, zbóż, zwierząt, ptaków i owadów.
11.
Bezbłędnie posługuje się alfabetem Morse’a i zna alfabet semaforowy.
12.
Narysuje szkic terenowy losowego obszaru.
13.
Potrafi udzielić pierwszej pomocy w każdej sytuacji, wezwie pomoc, poradzi sobie z osobą chorą na cukrzycę, epilepsję, itp., wie co zrobić w razie poparzenia, odmrożenia, porażenia słonecznego i elektrycznego, udławienia, utonięcia, duszenia się, ukąszenia przez żmiję, zatamuje krwotok żylny i tętniczy, zgasi płonące ubranie; potrafi dopomóc w przypadku omdlenia; zastosuje sztuczne oddychanie.
14.
Ukończył harce ćwików


+ zdobycie 3 sprawności *** oraz 4-8 zadań indywidualnych